Læringsmål
Svar på spørgsmål om Peplos-koren.
© Marsyas

Titel: Peplos-koren
Periode: Arkaisk tid
Datering: 530 f.kr.
Højde: ca. 120 cm
Materiale: Marmor
Proveniens: Akropolis, Athen
Nuværende placering: Akropolismuseet i Athen

Peplos-koren er fra den sene del af arkaisk tid, og hun fremstår overordentligt velformet og detaljeret i sammenligning med skulpturer fra tidligere i perioden. Især hendes ansigt har mange detaljer, som man ikke finder i de tidligere skulpturer, selvom hun stadig rummer arkaiske karakteristika såsom:

• Frontalitet
• Aksialsymmetri
• Stilstand
• Smal talje, smalle hofter, brede skuldre

Hun er opkaldt efter den klædedragt hun formodes at have på, men efter gengivelser med bemaling er man blevet nogenlunde enig om, at hun ikke er iklædt en peplos, men derimod en ependytes (dragt man bærer under noget andet) med en kappe over. Hun har dog beholdt sit oprindelige navn.

I den bemalede version kan man også se, at hendes kjole var pyntet med dyremotiver, og det leder tankerne hen mod, at hun evt. forestiller Artemis, selvom andre peger på Athene. Vi kan altså via denne skulptur tydeligt se, hvor vigtigt det er at se skulpturerne i deres oprindelige form, når vi ønsker at analysere dem.

© Marsyas

Peplos-koren blev fundet i Persergruset i slutningen af det 19. århundrede. Hun fremstår i meget hel stand og mangler kun en smule af underbenet og den ene underarm. Underarmen har været lavet af et separat stykke marmor, og sat ind i det hul, vi nu ser på hendes venstre side. Den har været strakt frem i en ret vinkel, og hun har formentligt holdt noget i hånden.

Løsningen med at en fremstrakt arm udformes i sit eget stykke marmor og sættes på efterfølgende, giver den fordel, at man kan bruge en mindre blok marmor til hovedparten af skulpturen, men stadig give den en form for bevægelse i udtrykket. Skulle hun være hugget af en enkelt blok med fremstrakt arm, ville det have krævet en markant større blok marmor, med tilhørende spild til følge. Der er nogle huller i hendes hoved, der antyder, at hun har haft påsat en krone eller lignende pynt, ligesom hun har huller i ørerne til øreringe. Dette ses ofte, men selve udsmykningen mangler, hvilket indikerer, at det enten har været lavet af noget forgængeligt (som træ) eller af noget værdifuldt, som er blevet fjernet.

Spørgsmål:

Hvad er Persergruset?

Løsningsforslag:

Under persernes indtog i Athen i 480 f.kr. blev Akropolis’ templer og skulpturer væltet som et magtsymbol fra persernes side. I murbrokkerne fra denne ugerning har man fundet adskillige levn - herunder skulpturer - og disse omtales som fundet i Persergruset.

Øvelser

1
Nikandre-koren
Current Lesson
1
Nikandre-koren
2
Nikandre-koren: Hvor befinder vi os?
Current Lesson
2
Nikandre-koren: Hvor befinder vi os?
3
Nikandre-koren: Artemis (flashcards)
Current Lesson
3
Nikandre-koren: Artemis (flashcards)
4
Auxerre-koren
Current Lesson
4
Auxerre-koren
5
Auxerre-koren: Dædalisk stil (flashcards)
Current Lesson
5
Auxerre-koren: Dædalisk stil (flashcards)
6
Auxerre-koren: Analyse
Current Lesson
6
Auxerre-koren: Analyse
7
Kleobis & Biton / Dioskurerne
Current Lesson
7
Kleobis & Biton / Dioskurerne
8
Kleobis & Biton / Dioskurerne: Hvilke kendetegn?
Current Lesson
8
Kleobis & Biton / Dioskurerne: Hvilke kendetegn?
9
Kleobis & Biton / Dioskurerne i Hollywoodfilm
Current Lesson
9
Kleobis & Biton / Dioskurerne i Hollywoodfilm
10
Peplos-koren
Current Lesson
10
Peplos-koren
11
Peplos-korens ansigt
Current Lesson
11
Peplos-korens ansigt
12
Peplos-koren: Hvilken af de to skulpturer, kan du bedst lide?
Current Lesson
12
Peplos-koren: Hvilken af de to skulpturer, kan du bedst lide?